Berettyóújfalutól az országhatárig
Az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki–országhatár közötti projekt két szakaszban valósul meg. A 29,5 km-es szakaszon kétszer két forgalmi sávos autópálya épül leállósávval, középső elválasztósávval és 26,6 m koronaszélességgel.
A Berettyóújfalu és a 47-es főút közötti 2,95 km-es szakaszon három új híd épül a Kék-Káló-főcsatorna és a 47-es főút felett, valamint készül egy földútátvezetés. Berettyóújfalu mellett egy mérnökségi telepet és egy autópálya-rendőrséget is létesítenek, továbbá a város és Tépe között egy külön szintű csomópont szolgálja majd a közlekedés biztonságát. A fejlesztés magában foglalja a közművek kiváltását és több mint 56 ezer növény telepítését is.
A 47-es főút–országhatár közötti szakaszon húsz híd épül, amelyek közül kiemelendő a Berettyó folyó és a Dusnok patak feletti pályahíd. A beruházás része egy új, egyszerű pihenő és egy tengelysúlymérő állomás. Külön szintű csomópont készül Gáborjánnál és Nagykerekinél, ahol egy komplex pihenővé átalakítható határátkelőt is építenek. A zajhatás csökkentése és a térségben élők életminőségének javítása érdekében egy kilométer hosszúságban zajvédő fal épül. A szakaszon több mint 36 ezer növényt ültetnek majd.
A beruházás után – a 130 km/h tervezési sebességnek köszönhetően – javul a térség megközelíthetősége. Nő a közlekedés színvonala és biztonsága, valamint mérséklődnek a környezeti ártalmak, a zaj- és légszennyezés, illetve részben tehermentesülnek Berettyóújfalu és Mezőpeterd települések. A 42-es főúton Berettyóújfalu és az országhatár között jelenleg naponta átlagosan 8000 jármű halad át, az átadás után várhatóan az átlagos napi forgalom 3000-4000 járműre csökkenhet.
A fejlesztés két szakaszban – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, uniós és hazai forrás felhasználásával, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában – 95,2 milliárd forintból valósul meg.•