2018/2: csomópont, vasút, közút, híd, alapozás, szerkezetmegerősítés, támfal, metró, városi vasút, aluljáró, rehabilitáció, alagút, csővezeték, akna, vízzáróság, betontechnológia, vízépítési műtárgy, rekonstrukció, mérnök, geológia, csatornahálózat, talajvíz, vízkezelés
Inno-tér
2015. augusztus 17.

Fotó:
Szecsődi Balázs, NIF

Az első autópálya-határátkelő Magyarország és Románia között

Egyszerre készült el az M43-as autópálya Makó–országhatár szakasza és a határ túloldalán az A1-es Aradig tartó folytatása, így Budapesttől egészen Temesvárig autópályán lehet eljutni. A teljes M43-es kiépítésével az M5-ös autópályától körülbelül 60 perccel rövidebb menetidővel érhető el a határátkelő. Az e-matricás rendszerben az új szakasz 2015 végéig díjmentesen használható.


Az M43-as gyorsforgalmi út új nyomvonala a Hódmezővásárhely–Makó vasútvonalat és a Mezőhegyes–Újszeged vasútvonalat keresztezi, itt vasúti felüljáróval oldották meg az átvezetést. A kivitelezés során 18 híd épült, közülük kilenc az autópálya, nyolc a keresztező utak felett vezet át, és ide tartozik a kövegyi egyoldali komplex pihenő csomóponti hídja is.

A felüljárók közül három vadátjáró, két ökológiai kisállatátjáró. A nyomvonal 3 m körüli töltésmagasságon vezet, kivéve a vasútvonalak külön szintű keresztezéseit, ahol a töltésmagasság eléri a 10 m-t. A térség kedvezőtlen altalajviszonyai miatt komoly problémát jelentett a nagy mennyiségű csapadék esetén előálló belvíz. Az építkezés alatt 4,3 millió m3 földmunkát végzett a kivitelező, ebből csak a töltéstestbe az autópálya nyomvonalának teljes hosszában 2,5 millió m3 töltésanyagot kellett beszállítania.
A fejlesztést a Duna Aszfalt Kft. végezte, a kivitelezés nettó értéke 46,49 milliárd forint volt.•

 
Inno-tér
Innotéka Mélyépítés