„Szennyvízalagút” a Duna alatt
Egy ilyen volumenű fejlesztésnél milyen ütemezés mellett döntöttek? Egyszerre több helyen indították el a munkálatokat, vagy egymás után kerültek sorra a városrészek?
– 2013 őszén egyszerre több tíz helyszínen kezdtek el a vállalkozók dolgozni. Később, a beruházás előrehaladtával voltak olyan időszakok, amikor akár ötven helyszínen is egyszerre dolgoztak. Ez egyben azt is jelentette, hogy a Budapest környékén csatornázással foglalkozó cégek szinte teljes kapacitását a Budapest Komplex Integrált Szennyvízelvezetése beruházásban való részvétel kötötte le. Nem eredménytelenül, hiszen jelenleg már csak mindössze három kerületben – XVIII., XXII. és XXIII. – folynak a munkálatok. Az elmúlt több mint húsz hónapban a csatornafektetés szinte minden műfaját gyakorolhattuk, a nagy mélységű, 5 méter feletti nyílt árkostól, a talajvízben történő csatornafektetésig. Speciális kihívást jelentett az is, hogy több helyen kitakarás nélküli technológiával épültek nagy átmérőjű vezetékek.
- 16 érintett kerület,
- mintegy 240 km új szennyvízcsatorna,
- 14 000 házi bekötés,
- 20 000 érintett háztartás,
- 42 000 fővárosi lakos élete lesz kényelmesebb,
- 19 közterületi átemelőszivattyú,
- 660 db házi átemelő.
Milyen konkrét lépésekből állt a csatornaépítés?
– A beruházás keretében első körben lefektetik az utcai gerincvezetékeket, emellett a telekhatárokon belül – gravitációs bekötés esetén – egy méterig, nyomott rendszerű elvezetés esetén pedig a házi átemelő aknáig építik ki a házi bekötőcsatornát, amelyen keresztül lehet majd a teljes üzembe helyezést követően csatlakoztatni az ingatlant a megépülő szennyvízhálózatra. Az építés alatt és után minősítő vizsgálatok folynak, végül pedig az elkészült terület műszaki átvétele következik, ennek során az üzemeltető Fővárosi Csatornázási Művek kezelésébe kerülnek az új szakaszok. A kivitelezés természetes velejárója az útfelbontás, a munkához szükséges forgalomelterelések. Az érintett utcákban rövid ideig szakaszonként részleges vagy teljes lezárásokra került, illetve kerülhet sor.
Milyen előnyei vannak ennek a beruházásnak?
– A szennyvízcsatornázás egyik legfontosabb eredménye, hogy tisztább, higiénikusabb lesz a környezetünk. A csatornázatlan háztartások elszivárgó szennyvize a talajt, a talajvíz mellett az élővizeket is károsítja, sőt akár az egészségünket is veszélyeztetheti. Hamarosan elérhetővé válik a környezetbarát megoldás: az új csatornára csatlakozással az eddig ellátatlan háztartásokban keletkező szennyvíz többé nem árt a környezetnek, hanem a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telepen az utolsó cseppig tisztítják.
A Budapest Komplex Integrált Szennyvízelvezetése (BKISZ) beruházás műszakilag legérdekesebb része a Duna alatti csatornaszakasz megépítése volt. Ezen a vezetéken jut el a szennyvíz a budai oldalról a csepeli Központi Szennyvíztisztító Telepig. A Duna alatt milyen mélységben dolgoztak?
– A főművi rendszer részeként egy nem mindennapi megoldással a Duna alatt az indulásnál 20 méter mélyen a felszín alatt – mintegy 6 méterrel a folyómeder legalacsonyabb szintje alatt – épült meg a budai és pesti oldalt összekötő közel 620 méter hosszú védőcső, a „szennyvízalagút”. Ezek a vezetékek továbbítják majd a budai oldalról a pesti oldalra az eddig tisztítatlan, napi több mint 25 ezer köbméter szennyvizet. Az alagútban egy számítógép által vezérelt, lézeres irányzékkal megerősített, 1,6 méter külső átmérőjű alagútfúró berendezéssel dolgoztak.
A fúrópajzzsal milyen ütemben lehetett haladni?
– A fúrópajzs tavaly október végén indult el a budafoki Gyár utcában létesített 20 méter mély, résfallal határolt indítóaknából. A kifejezetten változékony talajmechanikai viszonyok erősen lassították a munkálatokat: a kemény kőzettől egészen a kavicsos talajig mindennel találkozott a fúrópajzs, amelyet egyedileg erre a munkára terveztek. A technológia kulcsa a pajzs első vágóélének kialakítása volt, ugyanis az határozta meg a működés hatékonyságát, sebességét. A vágóél a karmok és görgők segítségével a kőzetet darálta, a lazább talajt pedig magába termelte. Olyan apróra kellett a kőzetet őrölni, hogy az anyagot egy zagyos szállítóközegben csövön keresztül fel tudják vinni a felszínre, ahol végül egy talajszeparátor segítségével választották ki a zúzalékot. Eközben a pajzs mögött folyamatosan egy speciális sajtolóberendezéssel és közbenső állomások segítségével ebbe a járatba tolták be a fúrógép méretével megegyező átmérőjű vasbeton csöveket. A talajmechanikai viszonyok mellett figyelni kellett a talajvíz építés alatti betörésének kizárására is. Összességében ideális esetben naponta maximum 15-20 méternyi vezetéket lehetett így építeni, de az átlagos előrehaladás ennél kisebb volt.
A vasbeton védőcsövön belül mi található?
– Ez az úgynevezett védőcső ad majd helyet a két darab, egyenként közel 60 centiméter átmérőjű nyomóvezetéknek, mely a szennyvizet továbbítani fogja. Emellett több kisebb védőcsőben az irányítástechnika, a vezérlés és az elektromos és kiszolgáló részek találhatók.
Melyik kerületben volt a legnagyobb volumenű munkájuk?
– A főváros külső kerületeiben találkozhattunk korábban nagyobb mértékű hiányossággal e téren. Óbudán 18,5, a XVI. kerületben 15,9, a XVII. kerületben 15 kilométer csatorna épült. Budafokon mintegy 34 kilométer csatorna megépítése szerepel a tervekben, ennek kivitelezése jelenleg is tart. A fővárosi kerületek közül egyedüliként már csak Budafok-Tétény területén fordult elő, hogy a szennyvíz egyes helyeken tisztítatlanul ömlött a Dunába. Ennek ellenére a csúcstartó a XVIII. kerület volt, a teljes volumen több mint harmadát, 87,2 kilométert ebben a városrészben fektettünk le. A kerület eddig ellátatlan területein mintegy hétezer család évtizedes szennyvízproblémája nyer megoldást. Az érintettek több egymást követő ütemben – úgynevezett vízgyűjtő területenként – csatlakoztathatták ingatlanjaikat a korszerű szennyvízelvezetéshez.
Milyen technológiát használtak Óbudán, a HÉV-vágányok és a Szentendrei út alatt?
– Ezen a szakaszon különleges sajtolásos technológiával építettek mintegy 100 méter hosszan szennyvíz-gyűjtővezetéket. Minderre azért volt szükség, mert a békásmegyeri városrész észak–déli közlekedését biztosító útvonalon a forgalom zavartalanságának fenntartása érdekében a felszínt nem kellett megbontani, és egy sajtolóberendezéssel gyakorlatilag áttolták a csatornavezetékeket a HÉV-sínek és a Szentendrei út alatt. A munkálatok idején csupán az indító- és fogadóaknák közvetlen környezetében volt szükség a felszín megbontására, forgalmi változások bevezetésére.
Milyen kihívást jelentett a Duna-part mellett haladó bicikliút alatt hosszan épülő vasbeton főgyűjtőcsatorna kiépítése?
– Az említett bicikliút a Duna-part kiépített támfalán halad. E mögött a támfal mögött épül a főgyűjtő, a Duna alatti átvezetésnél alkalmazott technológiával. Ezen a helyszínen a munkavégzés szervezése és a folyó vizének közelsége jelent az átlagosnál nagyobb kihívást.
A budai hegyvidék meredeksége okozott megoldhatatlan problémákat?
– A budai területen sokszor meredek utcákban kellett építkezni. Amikor egy meredek utcában nagy mélységben kellett csatornázni, az próbára tette a gépkezelők ügyességét. A hegyvidéken a nagyobb mélységekben ráadásul megjelenik a sziklás kőzet, melynek kitermelése más típusú gépeket igényel, és lassítja az előrehaladást is. Ráadásul a nagyon meredek utcák általában nem is szélesek, így bár a kivitelezés az ilyen területeken nagyobb odafigyelést igényel, megoldhatatlan problémát azért nem jelent.•