2017/1: közút, geológia, vízépítési műtárgy, töltés, betontechnológia, támfal, korrózióvédelem, csatornahálózat, talajvíz, szigetelés, műanyag cső, vasút, városi vasút
2017. március 21.

Szerző:
Hujber Tamás
létesítményfelelős sajto@whb.hu West Hungária Bau Kft.


A 2017-es FINA úszó-világbajnokság műugró tornyának platformszerkezete

Budapest legmagasabb ideiglenes építménye

A 2017-es FINA úszó-vb óriás ugrótorony platformját építi, üzemelteti, és a rendezvény végével elbontja a West Hungária Bau Kft. A kivitelezés különleges­sége, hogy a Duna jobb partján lévő műemléki védelem alatt álló budai rakparton kell a követelményeknek megfelelően kevesebb mint öt hónap alatt felépíteni a létesítményt.


A Budapesten idén júliusban megrendezendő Úszó-, Vízi­labda-, Műugró-, Műúszó és Nyíltvízi Világbajnokság keretében óriás toronyugrás is illeszkedik a versenyprogramba. Ez utóbbi lebonyolításához szükséges ugrótorony a Batthyány tér előtt épül fel a Duna jobb partján, az 1647+876 és 1647+923 fkm szelvények között, az Országházzal szemben.

Az óriás ugrótorony látványa a rendezvény alatt a pesti oldalról

Az óriás ugrótorony alépítményének ki­viteli tervek szintjén kidolgozott műszaki megoldása meglehetősen hosszú egyeztetéssorozat eredményeként alakult ki. Az újszerű sportággal kapcsolatos követelményeket a FINA, a Nemzetközi Úszószövetség előírásai határozzák meg, és az óriás ugrótorony kiválasztott helyszíne kapcsolódik az UNESCO világörökségi listáján szereplő Duna-parthoz. Ezek a körülmények számos egyeztetést igényeltek az érintett közreműködőktől.

Az egyeztetések végeredményeként alakult ki az a koncepció, miszerint a közel 34 m magas ugrótorony alépítménye a súlytámfal vonalától számítva 17 m széles­ség­ben, 51 m hosszúságban épül meg, s ebben az esetben az ugrómedence elhelyezhető a támfal megbontása nélkül, a körbejárhatóság biztosítása mellett. Az építtető elvárása volt, hogy az óriás ugrótorony alépítménye állandó létesítmény legyen, azaz az idén nyáron megrendezendő FINA világbajnokság után csak az ugrótornyot és a medencét a kiszolgáló létesítményekkel bontják el.

A platform melletti budai alsó rakpart alap megerősítése Jet-grouting eljárással

Az alépítmény szerkezeti koncepciójának lényege tehát egy 51 × 17 m befoglaló méretű vasbeton platform kialakítása, mely a nyugati oldalon kapcsolódik a meglévő, megerősített súlytámfalhoz, közép­vonalában fúrt, zagymegtámasztással készített vasbeton cölöpsorokra támaszkodik.
A vasbeton platform statikai modellje egy háromtámaszú lemez, s a támaszok ten­gelyvonalai párhuzamosak a súlytámfal vonalával.

Az első támaszt a súlytámfal meglévő beton sávalapja biztosítja azzal, hogy arra 4,40 m-es tengelyvonalakban a támfalra merőleges vasbeton tartók a lemez terhének egy részét közvetítik a súlytámfal beton sávalapjára. Ez utóbbi úgy érhető el, hogy a súlytámfalban 11 ponton átmenetileg lyukakat vésnek, ahova az előregyártott vasbeton gerendákat szakszerűen beültetik. A meglévő súlytámfal beton sávalapjára juttatott többletterhek miatt az említett tartó tengelyében a beton sávalap átfúrása után, cementhabarcs nagynyomású injektálásával – úgynevezett Jet-grouting eljárással – talajbeton cölöpöket hoznak létre. Ezek a cölöpök közvetítik a pluszterheket a sávalap alatti altalajra. Ezzel a megoldással biztosítható, hogy a súlytámfalon a többletterhelés ellenére ne alakulhasson ki süllyedés, elmozdulás.

A platform melletti budai alsó rakpart alap megerősítésének megvédése a Duna magas vízszintjétől

A második támaszsort fúrt cölöpsorok alkotják. A cölöptalpakat az előzetes talajmechanikai fúrások alapján 86-87 mBf szinten található kövér agyag rétegbe, 84 mBf szintre helyezik el. A rakpart felőli soron (B) 11 db 2 m átmérőjű cölöp kerül lehajtásra a tengely­vonalak metszéspontjában. A cölöpök bennmaradó acél köpenycsövekkel készülnek, zagy technológiai alkalmazásával. A köpenycsövek minimális hossza 8 m, felső szintjük – a zagy technológiai igények szerint – meghaladja a Duna tényleges vízszintjét. A köpenycső alsó szintje a vízzáró agyag alapkőzet felett elhelyezkedő kemény homokos kavics talajba kell, hogy lenyúljon.

A harmadik támaszsorban, a Duna közép­vonala felőli tengelyen (D) 6 db 1 m és 3 db 2 m átmérőjű vasbeton cölöp létesül; ugyancsak bennmaradó köpenycsöves cölöpök épül­nek B 84 m talpmélységgel. Ennek a 9 db cö­löpnek az alaprajzi elrendezése azzal jellemezhető, hogy a kétféle átmérőjű cölöpök víz felőli palástja egy egyenes vonal mentén helyezkedik el, azaz a 2 m átmérőjű 3 db cölöp függőleges tengelye a tengelyvonalak metszéspontjához képest 0,50 m-rel a súlytámfal felé eltolva helyezkedik el. Észak–déli irányban a 9 cölöp tengelyvonalai közötti távolság egységesen 4,40 m. A fennmaradó 2 db szélső, 2 m átmérőjű cölöp elhelyezését egyéb építés­technológiai megfontolások is indokolják.

A platform melletti budai alsó rakpart alap megerősítésének megvédése a Duna magas vízszintjétől

A cölöpök felső szintje a két tengelyen eltérő. A középvonalon L alakú előregyártott tartók támaszkodnak az acél köpenycsövekre, majd az ezekre helyezett U alakú – ugyancsak előregyártott – vasbeton elemekben (bennmaradó zsaluzatban) egy folytatólagos, többtámaszú gerenda készül. A pillérsoron a 2 m átmérőjű cölöpök acél köpenycsövei biztosítják a „száraz munkaterületet” a Rocla csőköpenyes vasbeton oszlopok építéséhez. Az így megépített függőleges tartószerkezetre pedig előregyártott vasbeton elemekből egy „bennmaradó zsaluzat” épül alkalmas szerkezeti kapcsolatokkal, majd ideiglenes segédszerkezetek beépítésével kialakul egy vasbeton „teknő”, melyben elvégezhető a betonacél szerelése, illetve a vasbeton platform mintegy 400 m³ friss betonnal való kitöltése. A szerkezeti szempontból kitüntetett előregyártott vasbeton elemek és a monolit födém erőjátékbeli együttdolgoztatása biztosított. A monolit vasbeton platform bebetonozásakor elhelyezik a speciális acélszerelvényeket, illetve kialakítanak egy horonyrendszert, melyek lehetővé teszik majd a vízmedence, illetve az állványzat utólagos szerkezeti csatlakoztatását. Lebontás után pedig ezek ideiglenes jelleggel lezárhatók, illetve kitölthetők oly módon, hogy a szerkezetállítás a későbbiekben ismételten igény szerint biztosítható legyen. A platform peremén egy korlát épül a munkavédelmi követelmények miatt, mely mind a rendezvény idején, mind köztes időszakokban a funkcionális igényeknek megfelel.

A platform felépítésére kevesebb mint négy hónap áll rendelkezésre, a világbajnokság után pedig két hónapja lesz a West Hungária Bau Kft.-nek az elbontásra. A kivitelező WHB-csoport képviselői hangsúlyozták, hogy a létesítményt határidőre, az elvárt minőségben fogják átadni.•

 
Innotéka Mélyépítés