A budai fonódó villamos a Szentendrei HÉV fölött
A HÉV-alagút 1972. december 22-i avatása óta eltelt 42 év. Az építés alatt elhatározott gyorsítás miatt annak a szerkezeti kialakítása statikai váz, alapozás, födémszerkezet és építéstechnológia alapján heterogén kialakítással készült.
A budai fonódó villamoshálózat létrehozásában ismét – negyven év kihagyás után – a „mindenhonnan mindenhova kötött pályán” elv érvényesül, a tervek szerint maratoni hosszúságú, a várost észak–déli irányban átszelő járatokkal. A 17-es villamos pályájának teljes felújítása és a budai összekötés építése megkezdődött.
A feladat a fonódó villamos megvalósítása. Miért is fonódó? Mondhatnánk, hogy újra összefonódik Észak- és Dél-Buda a közvetlen villamoskapcsolat által, de a valóságban a vágányok fonódnak össze a Margit híd alatt, így biztosítva, hogy csak egy forgalmi sávot foglaljon el az átvezetés.
A következő feladatokat kellett és kell megoldani a HÉV-vel kapcsolatban:
- a villamos elhelyezésének első feltétele volt, hogy a HÉV-födém alkalmas legyen a teherviselésre, ezt próbaterheléssel vizsgáltuk;
- a korábbi próbaterhelési vizsgálat eredménye alapján a födém megerősítésére került sor az alagút kisebb fesztávú szakaszain acélkönyökös megtámasztással;
- a HÉV érintett födémjén a szigetelési munkák ütemezetten folynak, majd a szigetelés védelmére alkalmazott hengerelt aszfalt elhelyezése következik;
- a helyszínből adódóan ismert és ismeretlen, nagyszámú, nagy átmérőjű és sok esetben nagy nyomású közművek kiváltása is a feladataink közé tartozik;
- májusban megkezdődött a villamos vágányhálózat építése;
- a Batthyány téri aluljáró átépítésével zárult volna, de a próbaterhelés eredménye további beavatkozásokat igényel.
A Batthyány téri állomás födémlemez-próbaterhelésének értékelése során nem lehetett egyértelműen kijelenteni, hogy a 21,6 m fesztávú födémlemez rugalmas állapotban maradt. Továbbá a felszíni lejtésviszonyok helyreállítása miatt többletterhekkel és megvastagított villamos pályalemezzel kell a meglévő HÉV födémét megterhelni.
A HÉV-forgalom kiesése, Budapest nyári vérkeringése, a fesztiválok és egyéb társadalmi események nem engedik meg a késlekedést. A kivitelezés szépsége, hogy a feltárt szerkezeti hibák azonnali megoldásokat követelnek. A munkákat 60 napos vágányzár alatt kell elvégezni.
A választott megerősítési mód az oszlopsoros alátámasztás. A középperon tengelyébe végigfutó, 300 mm átmérőjű varrat nélküli acélcső ingaoszlopok kerülnek, az oszlopsor alatt pontszerű alapokkal. A felső csomóponti kialakításnál 500 mm átmérőjű tárcsaelem beépítésével növelték az oszlopkeresztmetszetet, a felső kapcsolatot ragasztott csavarokkal, az alsó kapcsolatot dübeles lehorgonyzó csavaros kötéssel oldották meg, természetesen nagy szilárdságú aláöntő habarcs kiöntéssel.
A Batthyány téri állomás az oszlopok beépítése után ebben az évben már új peronburkolatokkal, új kihangosítással, felújított világítással és frissen festett falakkal fogadta a Szigetfesztiválra indulók áradatát.•