2016/1: vasút, városi vasút, szerkezetmegerősítés, töltés, szigetelés, csatornahálózat, csomópont, közút
2016. február 29.

Szerző:
Dendély Dávid építésvezető, műszaki szakoktató dendely@vasutepito.hu


Minőségi anyagok, üzembiztos és korszerű géppark, felkészült szakemberek

Vágányépítés a Clark Ádám téri villamosalagútban

A Vasútépítő és Karbantartó Zrt. 1993 óta aktívan vesz részt a BKV Zrt., valamint a vidéki nagyvárosok – Miskolc, Debrecen, Szeged – villamosvágány-hálózatainak rekonstrukcióját célzó kis- és nagyprojektek megvalósításában, továbbá a nagyvasúti felépítményi rendszerek speciális vasútépítési munkálataiban.


Ilyen villamosvasúti nagyprojekt valósult meg részvételünkkel Miskolcon és Debrecenben az elmúlt években, továbbá Budapesten például az 1-es és a 3-as villamosvonalak, valamint a 12-es és 14-es villamos vonalán a Görgey Artúr utca felújítása során. Társaságunk építette a villamosvasúti felépítményt a budapesti Fővám téri villamos-aluljáróban is, mely – az alábbiakban ismertetendő Clark Ádám téri villamosalagúti felépítményi rendszerhez hasonlóan – szintén ragasztásos és aláöntéses technológiával épült, ICOSIT ragasztóanyagok felhasználásával.
A Colas Alterra Zrt. alvállalkozójaként, cégünk kivitelezésében épül a Clark Ádám téri villamosalagút speciális vasúti felépítményi rendszere. A munka elvégzésére a fonódó villamos projekthez érkező új CAF Urbos típusú villamosszerelvények miatt van szükség, ugyanis e járművek biztonságos közlekedtetése érdekében át kell építeni a Clark Ádám téren a „hattyúnyak” alakú meglévő villamosalagutat, beleértve a vágányokat is.

Cementtej és egyéb szennyeződés eltávolítása a pályalemezről

Az építendő felépítmény

A jelenlegi csatlakozási helyeken a meglévő felépítmények megtartása mellett két vezetősínes felépítményt építünk ki S49 és Vignol síntípus felhasználásával – a futósín gyárilag fejedzett kivitelű –, ragasztott leerősítéssel, 4 lyukú alátétlemezen, SKL 12-es szorítórugós rögzítéssel. A 4 lyukú egyedi gyártású alátétlemezek valamennyi furatának felhasználásával tőcsavarokkal kerülnek rögzítésre oly módon, hogy azokat ICOSIT KC 220/60 anyaggal a pályalemezbe ragasztjuk.
A nyomcsatorna szélessége: 55 mm
A leerősítések, valamint a betéttuskók távolsága: 700 mm
A névleges nyomtávolság: 1435 mm

A kivitelezés főbb fázisai

  • A kis sugarú ívek telephelyünkön történő lehajlítása (legkisebb ívsugár R = 24,8 m).
  • Az alagútban kiépítendő vágányok kitűzése telephelyünkön létesített „munkapadon”.
  • A sínek kiosztása, szerelése, lekötése.
  • Kiszállítás a beépítés helyére.
  • Beépítés.

Az alagútban építendő legkisebb vízszintes ívsugár R = 24,8 m, a munkaterület szűkössége miatt a sínek helyszíni lehajlítása és további összeszerelése a helyszínen nem volt megoldható, ezért azt cégünk telephelyén kellett előre elvégezni.

A már elkészült felépítmény az alagútban

A pályasínek és a vezetősínek lehajlítása után következett a vágányok kitűzési tervének alapján a „munkapadi” kitűzés, mely pontos mása a helyszínen építendő jobb, illetve bal vágánynak. A sínek e fázis után kerültek kiosztásra a tervnek megfelelően, majd meg lehetett kezdeni az alátétlemezek és betéttuskók helyeinek pontos följelölését. Ezt a műveletet a betéttuskók vízszintes csavarfuratainak kifúrása, valamint az alátétlemezek felszerelése követte, majd felszámoztuk a vágánymezőket. Az így előre szerelt vágánymezők készen álltak a beépítési helyszínre szállításra. A kiszállításra – a beépítés ütemének megfelelően – több ütemben került sor. A kiszállítást és a helyszíni sínleosztást követte a helyszíni kitűzés, és megkezdődhetett a vágá­nyok építése. A sínek helyszíni hegesztése után a fektetés a már említett alátétlemezek furatainak följelölésével folytatódott, majd az alátétlemezek eltolása után indulhatott meg a 4300 db 50 mm átmérőjű furat kifúrása gyémánt-magfúrásos technológiával.
Az összes furat kifúrása a teljes munkaterületre vetítve 6 napnál rövidebb ideig tartott. A furatok elkészítése és az alátétlemezek újbóli helyükre helyezése után beállítottuk a teljes vágánygeometriát (irány, fekszint, nyomtávolság). A pályalemez teljes felületéről eltávolítottuk a fúrás közben keletkezett cementtej réteget, és a teljes száradás után megkezdhettük a tőcsavarok beragasztását ICOSIT KC 220 ragasztóanyaggal. A ragasztó 24 órás száradása után került sor az alátétlemezek körbezsaluzására, és ezután az ICOSIT KC 340 kétkomponensű aláöntő anyaggal történt meg az aláöntés. A 24 órás száradási idő után elbontottuk a zsaluzatot, majd a vágányok megtisztítása után a tervek szerinti szakaszokon megkezdődhetett a vágányburkolás.

Az ICOSIT KC 220 és KC 340 alkalmazási területei

Az ICOSIT KC 220/60 TX jelű anyag alkalmas lehorgonyzások ké­szítéséhez és tőcsavarok beragasztásához, kiöntéséhez, például vágányok leerősítésére betonhidakon, alagutakban, mosóvágányokon, szerelő- és vizsgálócsarnokoknál, fordítókorongoknál. Az ICOSIT KC 220/60 TX alkalmas továbbá nyomás- és kopásálló speciális alátétlemezek, hídsaruk és gépalapok alátöltésére.
Az ICOSIT KC 340/4 jelű anyag felhasználható rugalmas kötőanyagként nagy teherbírású ágyazás készítésére merev alapfelületekhez (pl. betonaljzatok, acél hídpályák és alagutak).
Az ICOSIT KC 340/4 jelű anyagot kiváló ragasztóképessége mellett jó zaj- és rezgéscsökkentő tulajdonsága okán is használják; a különböző vasúti és darupályafelépítményi rendszereknél akár diszkrét alátámasztás, akár folyamatos ágyazás esetén.

Termékelőnyök

Az ICOSIT 220/60 TX igen jól tapad betonon, fémen és különféle bevonatokon, érzéketlen a nedvességre, élettartama hosszú. Kiemelkedő mechanikai tulajdonságainak köszönhetően az anyag rend­kívül nyomás- és kopásálló. Felhasználható nagy nyíró igénybe­vételnek kitett felületek közötti ragasztóként.
Alkalmazható önthető vagy állékony epoxihabarcsként a homoktartalom függvényében. Az ICOSIT KC 340/4 amellett, hogy csökkenti a rezgést, kiváló kóboráram elleni elektromos szigetelőanyag is, ami az egyenáramú városi vasutak esetén igen fontos szempont.

Az elkészült felépítmény a déli rámpán

A Vasútépítő és Karbantartó Zrt. tulajdonosai, menedzsmentje, valamint munkavállalóiból álló csapata nem riad vissza a továbbiakban sem a speciális vasútépítési munkák kivitelezésének szakszerű elvégzésétől, a legmagasabb minőségi és technológiai elvárásoknak megfelelően. Építési technológiáinkat folyamatosan fejlesztjük, és keressük az új, speciális, nagy odafigyelést igénylő innovatív feladatokat. Vállalkozásaink során cégünk törekszik a tisztelt megrendelők és üzemeltetők igényeinek teljes kiszolgálására, a már meglévő, valamint reményeink és szándékaink szerint tovább bővülő megrendelői körrel ápolt jó kapcsolatra, a sikeres és igényes munkavégzésre. Cégünk az elmúlt több mint két évtizedben megszerzett reputációját a legmagasabb igényeket kielégítő anyagok felhasználásával, üzembiztos és korszerű gépparkkal, de elsősorban felkészült, a tudását, szakmai ismereteit folyamatosan fejlesztő humánerőforrással kívánja továbbra is megőrizni.•

 
Innotéka Mélyépítés