2015/1: városi vasút, támfal, csatornahálózat, töltés, szigetelés, alapozás, alagút, metró
2015. augusztus 18.

Szerző:
Ale Tamás építésvezető, okl. építőmérnök

Kovács András építésvezető, okl. építőmérnök
normalnyomtav@gmail.com


Speciális vágányépítés a fonódó villamos vonalán a Margit híd alatt

Edilon leerősítésű vágányépítés

A Normálnyomtáv Kft. több mint húszéves fennállása során számos városi vasúti és speciális nagyvasúti vágányépítésben vettünk részt, egyebek között valamennyi vidéki, közúti vasúti vágányhálózat felújításában, valamennyi Duna fölött átívelő nagyvasúti és villamosvágány Edilon rendszerű felépítményének kivitelezésében.


Cégünk kivitelezésében való­sult meg a Budapesti 1-es villamosvonal felújításának jelentős része, valamint a 3-as villamos burkolt vágányainak egésze. A múlt évben szintén cégünk kivitelezésében készültek el a szolnoki új Tisza-híd, továbbá a budapesti Rákóczi és Árpád híd Edilon leerősítésű vágányai.

Jelenleg a budai fonódó villamos Margit híd alatti Edilon leerősítésű vágányait, a Széll Kálmán téri és a Frankel Leó úti vágányok egy részét építjük.

Acélvályúk befüggesztése

A Margit híd alatt a fonódó villamos vágányainál bebetonozott acélvályúkban Edilon leerősítésű vágányt építünk. Hasonló felépítményt építettünk 2013-ban a Kossuth téren is. A Margit híd alatt egy speciális vágánygeometria kerül kialakításra, amelynek lényege, hogy a vágányok a Margit híd alatt helyhiány miatt 24 cm-es tengelytávolsággal haladnak egymás mellett. A vágányok összefonódását nem kitérővel, hanem sínkeresztezéssel oldották meg a tervezők.

A sínkeresztezés bebetonozott vályúi a Margit hídnál

A kivitelezés megkezdése előtt a vágánytervek alapján megterveztük az acélvályúkat. Az acélvályúk gyártása után, az elkészült CKt rétegen – a vályúkiosztási terv szerint – kiosztottuk a vályúkat, majd speciális portálszerkezetek segítségével beállítottuk a vályúkat a helyszínrajznak és a hossz-szelvénynek megfelelően. A vályúk beállítása után elkészítettük a vasalási tervnek megfelelő vasbetonlemez-vasalást a vályúk alatt. A vasszerelés és az ellenőrző mérések után került sor a vályúk bebetonozására sínkorona mínusz 11 cm-es szintig. Ezután leszereltük a portálszerkezeteket, majd elkészítettük a vályúk felső éléig a bazaltbeton burkolatot.

A beállított sínkeresztezés Edilon kiöntés előtt

A betonozás után elvégeztük az acél­vályúk homokszórással történő tisztítását, majd felhordtuk a vályúk oldalára az Edilon U90WB kellősítőt, és elvégeztük a talpgumiszalagok ragasztását a vályúkban. E munkafolyamatok után került sor a telephelyen előre hajlított, homokszórt és kellősített sínek helyszínre szállítására, hegesztésére. A hegesztés után a síneket leengedtük a vályúkba, elvégeztük a sínek magassági, irány- és nyomtávbeállítását, majd a síneket Edilon Corcelast VA 70 anyaggal beragasztottuk az acélvályúkba.

Az el­készült vágány az öntés után a budai fonódó villamos­hálózat Margit híd alatti szakaszán

Társaságunk nyitott az új technológiák alkalmazására és a speciális vágányépítés adta kihívásokra. Munkáink során a tisztelt megrendelőink elégedettségének folyamatos fenntartására, növelésére, valamint hosszú távú vevői kapcsolatok kiépítésére törekszünk. Megrendelőink igényeit korszerű technológiákkal, felkészült személyzettel, gyors és pontos munkavégzéssel igyekszünk kielégíteni. •

 
Innotéka Mélyépítés